Darrgräs, Briza media.

2kommentarer

Kärt gräs har många namn. Darrgräs, dallergräs, skälvegräs, febergräs, hjärtegräs, och bävegräs. Farmor och jag brukade plocka hjärtegräs eller dallergräs som farmors alltid sa. I slutet på juli samlade vi det fina gräset i små knippe som vi torkade hängande upp och ner. När det sedan var dags för farfar att sätta upp dubbelfönster inför vintern så hängde vi dessa små knippen på krokar där emellan. Sitt svenska namn darrgräs har den fått för att de små axen darrade vid minsta vindpust. Jag har alltid kallat gräset hjärtegräs för sina små hjärtformade hänge som ser ut som små berlocker. Hjärtegräset som jag fotograferade idag har ännu inte utvecklat sina fina små hjärteberlocker. 

(null)

❤️


2 kommentarer

Ibod11 - Ingrid

20 May 2020 18:12

Vilket fint minne och vad roligt att du delar med dig av det :D Ett sött litet gräs som jag inte vet om jag har sett. Men jag ska hålla utkik nu efter små hjärtformade gräshängen.
Kram

Åke

23 May 2020 08:47

Fin bild! Kul med sådan fakta, tack!

Kommentera

Publiceras ej