Gul och orange Kejsarkrona

2kommentarer

De är så vackra och stolta där de står mina fina Kejsarkronor. År efter år lyser de upp längs med kanterna i min trädgård. Jag skulle så gärna velat se foton från trädgården när Ester som tanten hette som krökte rygg för att hålla alla rabatter i trim. De sägs att hon hade en helt bedårande trädgård med olika blommor från tidig vår till sen höst. De som gick förbi stannade alltid till för att beundra Esters blomsterrikedom. Min ambition är inte att tävla mot Ester alla fina rabatter som en gång varit, mycket var redan igenvuxet eller kvävt av gräs då jag kom dit. Därför känns det extra fint att kejsarkronorna som återkommer varje vår är en del av Esters blomsterarv. Jag är inte så mycket för rabatter härs och tvärs över hela tomten. Men jag beundrar det gärna hos andra. För mig är öppna ytor som inbjuder till lek och andra aktivitet viktigt. Det ska gå snabbt och lätt att klippa gräset så tiden räcker till annat. När Kejsarkronorna blommat över och en del av dess ståtliga skaft vissnat ner är de bara att rycka upp och klippa precis som en vanlig gräsmatta. Men vem vet, längre fram kanske.....

(null)

(null)

Två av tre nätter
är jobbade!

2 kommentarer

Ibod11 - Ingrid

16 Apr 2020 13:43

Oj, vad vackert! Vilken ögonfröjd och det måste vara en stor glädje att ha fått ärva dessa fina blommor. Det verkar lättsamt och bra att efter blomning bara ta bort det vissna och sedan låta gräsklipparen sköta om även den biten av tomten. Det ska vara enkelt att sköta trädgården så att man får tid över till att bara njuta :D
Kram

Erika

17 Apr 2020 07:25

Wow! Jättefint!

Kommentera

Publiceras ej