Den blå släkten!

1kommentarer

Att mina blå blommor som växer som ett hav på ön är scilla vet jag ju men de ser olika ut. Blev dock lite nyfiken på hur jag ska skilja de åt. En av dessa är Rysk blåstjärna och de har böjt huvud och den som tittar upp mot skyn är vårstjärna. När jag kommer till ön igen på fredag ska jag syna de lite mera närgånget för att se om jag möjligtvis har fler arter. Återkommer med det svaret. Helt ärligt har jag inte tänkt på detta innan, för mig har det bara varit scilla hur de än har sett ut. Det som förvånade mig lite var att man inte fick klippa gräsmattan förrän i juli när blad och blomma vissnat ner eftersom löken får sin näring inför kommande år genom dessa. Om detta stämmer så skulle jag inte haft en enda scilla kvar, jag börjar klippa min gräsmattan så fort scilla blommat över och det är någon gång i slutet på april. 

(null)

Underbara vår!

1 kommentarer

Ibod11 - Ingrid

03 Apr 2019 18:59

Jag har inte heller tänkt på att det är olika sorter. Det är ju lite konstigt att tanken aldrig har kommit eftersom de faktiskt är olika. Båda sorterna på bilden är fina men vårstjärnan vinner enligt mig med en noslängd. Troligtvis för att den ser öppen och inbjudande ut :)
Jag har insett att alla skötselråd inte behöver följas. Dina scillor är väl ett väldigt bra exempel på det :D
Kram

Kommentera

Publiceras ej