Litet Streptocarpusblad!

2kommentarer

För många/några år sedan fick jag ett blad från en fantastik fin krukväxt vid namn Steptocarpus som kommer från kornettblomssläktet. Det var en av våra brukare då jag jobbade i nattpatrullen som hade ett mycket fint och rikblommande exemplar. Tiden går fort men jag ljuger nog inte allt för mycket om jag säger att det var tio år sedan. Jag skulle dela bladet på längden för att sedan trycka ner snittytan i en kruka med jord. Detta gjorde jag och jag fick en liten tanig planta som växte allt annat än fort. Förra året så gjorde jag om samma procedur då ett av bladen bröts av då jag grejade i stugan. Fram med kruka och jord och ner med bladet. När jag nästan hade gett upp om att få några små blombebisar så plötslig bara fanns de där. Inte det lättaste sättet att få flera blombebisar men denna gången gick det bättre. De växte med millimeterfart men nu så njuter jag av varje liten blomma som tittar fram mellan bladen. Fem av skotten klarade sig och de växer och frodas i sina krukor. Jag tycker det är så roligt när man lyckas med blommor där det från början bara varit ett snitt i ett blad. 
 
 
 
 
 
Jobbnatt två av tre påbörjad!
😁
 

2 kommentarer

Anonym

07 Jun 2018 17:50

Men, så roligt! Jag blir otroligt stolt för alla framgångar när det gäller odling och kanske blir du lika lyckligt för det du har lyckats med :D Det är ju dessutom en väldigt fin blomma som man gärna har flera exemplar av.
Kram

S

10 Jun 2018 12:45

Det är en härlig blomma, och så fint att lyckas odla fram barn till den!
Kram!

Kommentera

Publiceras ej