Det var en gång......!

3kommentarer

Jag älskar att läsa sagor. Har läst mycket för mina barn då de var små, men nu är det barnbarnens tur. Igår så gjorde W och jag hans läsläxa tillsammans. Vi läste en mening var. Det är så kul när läskoden kläcks och det ska läsas på allt. Både det man bör och i bland även det som inte bör läsas när man är mindre. Då jag var mindre och hade lärt mig läsa så blev det ofta min favoritbok av H. C. Andersens som jag alltid läste ur. Min favorit var "flickan med svavelstickorna". Jag kunde läsa den om och om igen, fördelen med att kunna läsa själv var ju just det att man avgjorde själv hur många gånger en saga skulle läsas. Den fula ankungen, prinsessan på ärten, tummelisa, dummerjöns och kejsarens nya kläder var några andra av H. C. Andersens kända och älskade äventyr i min bok. Så ni mån tro jag blev glad då jag skulle läsa för barnbarnen igår kväll och jag hittade en bok i hyllan bland sagoböckerna med alla dessa fina berättelser. Kvällens saga blev den lilla sjöjungfrun, ikväll får vi nog ta min favorit. Jag misstänker att jag kommer får ge mig eftersom kejsarens nya kläder verkar vara en annan av favoriterna.
 
 
 
Vilken var din favoritbok?
 
😍

3 kommentarer

Gilla

16 Sep 2015 18:14

Mina älsklingssagor var Zakarias Topelius sagor. Men jag är väl inte samma årskull som du? Visst gillade jag HC Andersen också.

Jag läste mycket för mina barn, när de var små, så jag tror att jag har skapat lite intresse för läsning överhuvudtaget. Nu är det deras barnbarn, som får lära sig att läsa. Snart åtminstone.

Sv: Jag fyllde ju jämna år, så egentligen tycker jag själv att det nästan är bortkastade pengar på blommorna, för de håller nästan inte ens en vecka ändå.

Så har jag en son, som har arbetat som busschaufför i Stockholm i ungefär 20 år. Jag vet hur svårt det kan vara att tillfredsställa dem som åker med dig. Nu har han precis avslutat en utbildning till undersköterska.

Idag fick vi först en bra chaffis och på tillbakavägen var det som tidigare. Bråttom, bråttom, bråttom.


Kram/Gilla

Annika

16 Sep 2015 18:26

Oh, så roligt att läsa sagor. Mina barnbarn är ju tonåringar nu så jag får nog smygläsa för mig själv...Det fanns nästan inga böcker i mitt hem då jag växte upp. Men jäklar då jag började skolan...oj vada jag lånade böcker och skrev även själv massor av sagor. Har en hel del kvar. Måste säga att jag är lite imponerad idag då jag läser det jag skrev. Det var då inge fel på fantasin.
Ha en fin kväll. Kramen

Pernilla

17 Sep 2015 07:29

Vi har en femåring inneboende här just nu och det blir godnattsaga varje kväll. Jag har också en "godnatt sagobok" med äldre sagor men slås hela tiden av att allt i samhället är så förändrar. Sagohörnan funkar inte längre. Konspirationer och sluga sett för att nå sina mål, är inte okej i vårt samhälle. En kung som bestämmer och ska styra alla andra? Nej, det går inte men jag hoppas att barn kan skilja mellan prinsessagor och verklighet, för jag vill fortsätta att läsa dem, även om vi inte önskar att få gifta oss men någon prins idag.
/P

Kommentera

Publiceras ej