Något nytt varje dag!

3kommentarer

Idag när jag slö bläddrade i en gammal tidning som råkat bli liggande så hittade jag en liten bild på en rot som jag aldrig hört talas om eller sett  innan. Persiljerot!!? Den verkar ju vara hur nyttig som eftersom den är rik på folsyra som är så livsviktig för blodproduktionen och kroppens celldelning. Där stod också att den är rik på c-vitamin, tillsatte man lite citron i tillagningen av denna för mig nya rot så bevaras tydligen de flesta antioxidanter.
Undrar ifall man kan odla den själv? Ska nog kolla upp detta idag. Är det någon av er som har erfarenhet av denna lilla sunda rot?
 
Härliga tider!
Ha en fortsatt bra dag!
 
:-)

3 kommentarer

S

28 Apr 2015 13:05

Åh, så vackert och vårfräscht!

Jag har hört talas om persiljerot men aldrig faktiskt ätit den. Berätta gärna hur det går.

Kram!

Spanaren

29 Apr 2015 06:52

Rotpersilja är bara så gott!!!! Köpte den i wokgrönsaker för några år sedan och fick smaken för den grönsaken/ kram

S

29 Apr 2015 10:16

Jag såg rotpersilja/persiljerot (kallas visst båda delarna) i affären igår! Den ser ut ungefär som palsternacka eller pepparrot, alltså inte särskilt uppseendeväckande, kanske därför jag inte märkt den tidigare. Tror jag ska testa att baka i ugnen någon dag.

Jag googlar lite och den går tydligen bra att odla själv, men ska sås tidigt på våren så det är kanske lite för sent nu.

Kram!

Kommentera

Publiceras ej