Hit och dit!

3kommentarer

Förstår inte varför alla grodor och paddor måste vara på vägen om nätterna när jag är ute och kör. Försöker jag att undvika den ena så har jag i nästa ratt-tag kört på tre andra. Hela vägbanan är som värsta blodbadet och det gör så ont i mitt grodhjärta att behöva se och uppleva detta. Det var när vi satt där och ojade oss i bilen min arbetskamrat och jag som vi kom att prata om barnprogram från förr. Tror att det var Fablernas Värld som kom upp först. Vi försökte räkna upp alla de barnprogram som vi har tyckt om genom åren. Det blev många härliga minnen som lättade upp.  Alla vi barn i Bullerbyn är nog det barnprogrammet som jag har som mitt första minne. Pellepennan och Suddagumman, Vi på saltgråkan, Titta leka lär, Tant Anita och Televinken för att nämna några andra som vi kom på under natten. Helt plötsligt när vi satt där och pratade barnprogram så kom vi på signaturmelodier som vi började sjunga på, lät säkert inget vidare med min skrovliga hoströst. I fablernas värld...i fablernas väääääääääärld :-) Natten har gått fort i alla fall.
 
 
Vilket är ditt bästa barnprogramsminne?
 
 

3 kommentarer

Anonym

09 Apr 2015 11:57

Vad roligt att du tog upp detta ämne.
När man som jag bor utomlands har man ingen att prata med om detta.
Man måste ju ha bott i Sverige under en viss period för att ha samma minnen.
Jag tyckte om Alla barn i Bullerbyn, Saltkråkan, Anita och Televinken. Anita var ju hallåa och det var Maud också med sin hamster.
Ett något äldre program var Humle och Dumle, som bodde i Kapten Bäckdals skafferi. De var hakor av upp och nedvända ansikten. Kapten Bäckdal, Nils Dalbäck satt i sin gungstol.
Ja, det var tider det!

Lena i Wales

09 Apr 2015 12:00

Ursäkta, det var ingen anonym som skrev ovan, utan Lena i Wales. Tryckte på skicka för tidigt!
Vad roligt att du tog upp detta ämne.
När man som jag bor utomlands har man ingen att prata med om detta.
Man måste ju ha bott i Sverige under en viss period för att ha samma minnen.
Jag tyckte om Alla barn i Bullerbyn, Saltkråkan, Anita och Televinken. Anita var ju hallåa och det var Maud också med sin hamster.
Ett något äldre program var Humle och Dumle, som bodde i Kapten Bäckdals skafferi. De var hakor av upp och nedvända ansikten. Kapten Bäckdal, Nils Dalbäck satt i sin gungstol.
Ja, det var tider det!

S

10 Apr 2015 09:03

Vi är väl lite samma generation, det är också de program jag tänker på. Samt Beppes godnattstund.

Det var lägre tempo på programmen på den tiden, jag tror faktiskt att det var bättre för små barn än vissa av de tecknade sakerna nu med tusen saker som svischar förbi och häftiga ljudeffekter. Däremot ska jag erkänna att jag är väldigt förtjust i några av de japanska filmer som gjorts på senare år av Studio Ghibli, särskilt "Min granne Totoro" och "Spirited Away" - tittade på dem på bio med mina vuxna barn, jag tror de kan funka på flera nivåer.

Kram!

Kommentera

Publiceras ej