Färgklick!

6kommentarer

Ljuset absorberas av ögat och omvandlas till en annan form av energi, vilket gör att vi kan se färger. Det som är din älsklingsfärg kan vara ratad av någon annan. Undersökningar har visat att blått är den färg som överlägset flest använder som sin älsklingsfärg. Färg kan både vara lockande och inbjudande. Jag älskar rött, det sägs att rött är den färg man först ser och sist glömmer. Den ger energi, värme och är känslofylld. Min bil är blå och blå ses ofta som en kall och sval färg som skapar lugn och ro, det kan ju vara bra när man är ute i trafiken. Som tur är så kan vi förse oss med lite färg inne som tulpaner, påskliljor eller andra färgglada inredningsdetaljer för att ge livet lite ny energi och välmående, för ute är det grått och färglöst.
 
 
Vilken är din älsklingsfärg?
 
:-)
 
 

6 kommentarer

Spanaren

01 Mar 2014 13:34

Vacker bild!
Lila har blivit min färg men gillar också andra färger som rött, blått, rosa osv.

Intressant det du säger om rött och verkligen intressant *tack för den infon*

Ha en bra dag fina du/kram

TantGlad

01 Mar 2014 13:57

Min favoritfärg är blå och turkost. Älskar rört åxo, och kör en röd bil. Gillar röda bilar.

Färger påverkar oss. Tycker inte om Svart, beige , brunt och grått. Så trista färger tycker jag även om vissa människor bär upp dessa färger.

Kraam och en fin lördag till dig.

Inger Maryissa

01 Mar 2014 16:34

Ett tag nu har Lila varit en färg jag gillat mest...
inte starkt lila utan en mera mild färg....ungefär som på min blogg ;-)
det är lite kul det där hur olika vi kan gilla färger, och hur det kan ändras genom åren
kram

Micke

02 Mar 2014 09:04

Gillar ju svart och rött jag, har alltid varit mina favoritfärger när jag målat här hemma.
Fast man får ju ta till andra färger också, annars ser man ju inte de färgerna på rätt sätt antar jag. ;)

Ha en skön Vasaloppsdag.

S

02 Mar 2014 11:09

Jag gillar det mesta, av och till, utom möjligen senapsgult. Grått kan vara effektfullt. En gång stod jag i ett fönster och tittade ut över en hamn i dis och regn, allt flöt ihop tills en lastbil kom farande med en knallgul container som strålade mot den grå bakgrunden. (Okej jag var knäpp just då men det var häftigt.) Grönt kan vara lite känsligt när det gäller saker och kläder, men i naturen ser det alltid perfekt ut!

Om man sedan tänker på hur t.ex. insekter och fåglar ser andra färger än vi gör så kan man bara börja att förundras över världen.

Kram!

Annika

02 Mar 2014 14:51

Rött är oxå min favorrt färg. Tyvärr så har jag trots det mycket svart i garderoben. Men det beror ju oxå på att det inte finns mycket rött att köpa.
Kram.

Kommentera

Publiceras ej