Hus 22 av 100

1kommentarer

Stadshuset i Säffle får bli min tjugoandra presentation av 100 hus 2013. Jag var bara tvungen att göra ett besök där när jag ändå var i närheten eftersom jag läst om dess mycket ståtliga inredning.
 
1954 nästan tre år efter att Säffle fick sina stadsprivilegier så stod ett modernt förvaltningshus färdigt för invigning. Det var en göteborgare vid namn Nils Einar Eriksson som ritade byggnaden någon gång i mitten på 40-talet. (Det lär ha kostat en hel del). Ovanför porten hänger Säffles kommunvapen som föreställer den blåa Värmlandsörnen som stiger upp ur Säffles kanal. Längst upp ser ni reliefen "Älvan och staden" av Stig Blomberg.
 
 
 
Utanför kommunhuset på det lilla torget spelar Näcken som Säffleskulptören Vitalis Gustavsson gjort.
 
 
När man kommer in i kommunhuset så möts man av den vackert välvda trapphuset.
 
 
Fantastiskt fina armaturer i hela byggnaden.
 
 

Den fina trappan leder mig till den pampiga fullmäktigesalen med sina eleganta möbler.
 
 
Säfflebyggden historia har Rudolf Person framställt med olika metoder inom möbel och inredningskonst för att åstadkomma mönsterlaggda ytdekerationer. Nedan får ni endast en liten del av denna fina skapelse som täckte en hel vägg från golv till tak.
 
 
Det fanns tavlor, bonader, skulpturer och mycket annat man också kunde titta på i kommunhus när man ändå var där.
 
Väl värt ett besök!
 

1 kommentarer

Spanaren

23 Oct 2013 07:59

Så fint invändigt det var och näcken utanför är bara så vacker/ kram

Kommentera

Publiceras ej