D - Vitamin!

2kommentarer

Sedan en tid tillbaka så äter jag tillskott av D-vitamin. Läste en studie för ett halvår sedan att vi får i oss för lite av vitaminet under den mörka årstiden. Med tanke på denna fina sommaren som varit så kan det ju tyckas lite överambitiöst. Men nu sägs det att de strålar som solen ger inte är tillräckligt för oss. Nu kan man ju läsa fler och fler studier på hur många som lider brist på D-vitamin och inom forskningen så är det ett hett ämne. Brist kan ge sjukdomar som canser, hjärtsjukdomar, depressioner, autism, förkylning, övervikt, benskörhet och förtida död. D-vitamin påverkar effekten av hundratals gener i de flesta av kroppens celler. Många sjukdomar har ju ökat under åren och det är inte utan att man får sig en tankeställare. Sista ordet är inte sagt, ska läsa på om denna så viktiga vitamin..
 
 
 
Kan man få för mycket av det goda?
Det sägs att......
Att oroa sig för eventuella faror med D-vitamin i Sverige idag
är som att törsta ihjäl i öknen
medan man väntar på att drunkna.
 
Ha en bra dag!
 
:-)

2 kommentarer

Ailas

10 Oct 2013 11:02

Lagom är bäst, men vad är lagom...? :) Vet inte, om jag köper D-vitaminbristen som orsaken till varför vissa sjukdomar ökar, för solens medverkan har väl över tiden varit tämligen konstant ändå? Men jag stoppar också i mig en och annan tablett under den mörka tiden. De är godare än barndomens fiskleverolja! :)

Må den naturliga solen skina på dig idag, i varje fall i sinnet. Här är det molnigt, men det känns gott ändå.

Kram!

Inger Maryissa

10 Oct 2013 20:50

Jag äter också tillskott av D-vitamin varje dag, och tycker jag har blivit piggare
och jag tror nog det är bra att ta det av många orsaker, för det är nog så att vi och speciellt vi nordbor inte får i oss tillräckligt av det
kram

Kommentera

Publiceras ej