Utmaning 1

5kommentarer

Jag har tänkt att haka på utmaningen 100 hus och dess historia 2013
 
Tanken är att man ska presentera husen på sin blogg under hela 2013 och sedan skriva lite om dess historia.
Ska bli kul att följa andra bloggar som är med i denna utmaningen.
 
Mitt första bidrag till denna utmaning är "Vita Briggen"
 
 

Anstalten Vita Briggen är en karaktäristisk och välkänd byggnad och som är det första man möts av när man kommer från fastlandet mot Karlskrona centrum. Vita Briggen byggdes 1847-1852 enligt Carl Fredrik Hjelms ritning och anstalten var ett av landets få kvarvarande cellfängelser från den tiden. Vita Briggen som öppnade 1852 var en sluten kriminalvårdsanstalt. Året 1992 lades den ner för att återöppnas nyrenoverad 1994.
Den 30 september 2010 lämnade sista fången anstalten och nu så står den där tom och öde.
 

:-)

5 kommentarer

Per-Anders

07 Jan 2013 22:44

Gamla nedlagda stadsfängelser brukar ju bli vandrarhem eller hotell. Några sådana planer i detta fall.

Anki

08 Jan 2013 05:27

Intressant - riktigt imponerande byggnad och ett fint namn, Vita Briggen... Synd att det ska stå tomt, kanske blir det som ovanstående har tankar om... vandrarhem eller hotell. Karlskrona är väl en riktig sommarstad, eller?

Sara

08 Jan 2013 11:42

Jag tror att det planeras för en skola där:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=5183201

Susanne

11 Jan 2013 00:45

Åh, Karlskronahus! Det ska bli kul att följa dem. Antar att Rosenbom (visst är det så han heter?) också hamnar på bild så småningom. Sist jag var i Karlskrona hann jag bara med att se marinmuséet och knappt ens det eftersom jag var där på konferens.

Pysselfarmor

18 Jan 2013 16:18

Ett så vackert hus är det synd om det förfaller och jag tänkte som Per-Anders...det blir kanske hotell.

Kommentera

Publiceras ej