John Blund släng dig i väggen!

2kommentarer

Nycklen till en lugn sömn är melatonin. För att maxa melatoninin-
nivån ska du äta tryptofan. Tryptofan påverkar kroppens egen produktion
serotonin under dagentid (om du är ljust) och melatonin under natten (förutsatt att du har det mörkt).
För att du nu ska få till dig en liten tryptofankälla
så kan du äta lite yoghurt och en halv havrekaka,
eller ett glas sojamjölk och en halv banan som kvällsmat, så kanske du sover gott.
(Allt enligt Craig Hudson)

Naturligtvis så är det många faktorer till att man sover gott, men ifall det är vanligt förekommande med dålig sömn så kan man ju ge det en chans. Att ha sov gott-rutiner är nog också en bra idé. Sömnproblem är mera vanligt idag än det var förr för ca 100 år sedan och vi kvinnor drabbas oftare än män,
Jag har perioder som jag inte får till mig den sömn jag behöver men
så är det nog för alla. För min del har det aldrig blivit ett problem.
 
Men är det fullmåne ute så sover i alla fall inte jag så gott
 

Jobbdags för mig
God Natt till er :-)
 

.

2 kommentarer

soffie

09 Jan 2013 21:28

jag är som du jag påverkas av fullmånen och speciellt dagarna innan då har jag en natt som är hopplöst sen går jag runt i en dimma på dagen efter trist men som tur är det inte så ofta nu som det var förr. kramen å hoppas du hade dte bra på jobbet!

Inger Maryissa

09 Jan 2013 22:48

Jo, det med sömnen kan vara besvärligt ibland....när inte John Blund behagar besöka en ,-)
Själv har jag periodvis stora problem med sömnen och inte blir det bättre när det är fullmåne
Bra tips du har här, och bl.a. att ha sovrutiner är bra
kram

Kommentera

Publiceras ej