Hus 11 av 100

5kommentarer

Kungsmarken får bli min presentation nr 11. Inte för att det är vackert, utan mer för att det är ett av Karlskronas största bostadsområden. Området hette tidigare Yttre Wämö, namnet Kungsmarken sägs komma av att Gustav lll en gång övernattade på en bondgård uppe på bergets topp och det var utmärkt med en sten. Husen är av rundad arkitektur och syns på långt håll. Kungsmarken är fördelat på 3 hus och hette när de byggdes A-huset, B-huset och C-huset. Nu mera är C-huset privatägt och A och B ägs av kommunala Karlskrona hem. Området hade länge hög status, med eget torg, livsmedelsbutik, kyrka, skola, post, bank och vårdcentral. Med tiden har området fått ett sämre anseende. I början på 2000-talet fick området en rejäl upprustning med ny fasad och nya entréer. A-huset byggdes 1968 och är längst och delat med en brandgång på mitten. Sedan byggdes C-huset och där efter B-huset. B-huset fick fasaden i vinklar i stället för runda eftersom pengarna tog slut. Prins Carl Philip huserade här någon natt då han gjorde värnplikten. Här finns nu mera även studentbostäder, äldreomsorg, bostäder för militär personal och en hel del av Karlskronas kommuns kontorspersonal för äldreförvaltningen. Det är här vi börjar vår natt innan vi i min patrull drar ut på öarna.
 
Glashissen tar oss upp till äldreförvaltningens kontorsdelar och nattpatrullens kontor
 
 
A-huset
 
 
B-huset
 
 
A-husets slut och B-husets början
 
 
C-huset
 
 
Som ni ser har jag sett den blå himmelen idag .-)
 

5 kommentarer

Jah Hollis

23 Feb 2013 18:33

Det ser ut som ett typiskt miljonprojektsområde. Och dess historia verkar typiskt för många av våra miljonprojektsområden.

soffie

23 Feb 2013 20:26

det är så himla roligt att följa dina hus :) å den blå himlen ger ett extra plus :) jättefina bilder.

Susanne

24 Feb 2013 21:55

Tittar på de skärmar som finns på fönstren och undrar varför de finns där. För övrigt gillar jag de svängda byggnaderna.

Pysselfarmor

27 Feb 2013 23:38

Så vackert svängda hus. Det tilltalar mig. Det gör däremot inte hissen med helt glasad vägg. Man tänker inte på oss höjdrädda. Där skulle jag aldrig kunna åka hiss.

Mona

03 Mar 2013 20:14

Jag gillar dom svängda fasaderna, men annars vet jag inte riktigt. Tanken var väl god en gång i tiden, men jag tror inte jag skulle kunna tänka mig att bo där.

Kommentera

Publiceras ej