Musikmedicin

1kommentarer

Snart så behöver vi bara sätta på musik i stället för tabletter när vi har ont eller behöver medicin av annan orsak, för vid Sahlgrenska akademin pågår ett projekt som undersöker hur vi reagera på musik.
Brukar du få eller har fått gåshud av viss musik? Enligt en studie så är det bara hälften av oss som upplevt detta.
Jag brukar ofta få gåshud av musik och enligt den här studien så är det oftast kvinnor som får gåshud. Lite kul att läsa ang den musikaliska gåshudsförmågan så är den tydligen kopplad till personlighetstyp....den äventyrlysta typen får oftare gåshud än andra personlighetstyper.
När jag är ute på mina långpromenader så brukar jag ofta ha musik på för att inte ha allt för långtråkigt eftersom jag tycker det är döööööööööööööööötråkigt att gå själv. Oftast så märker jag att jag får en otrolig energi av vissa låtar, nästa stussar fram i tjollahoppsasteg och så småspringer jag lite.
Forskarnas mål är att kunna använda musik i klinisk verksamhet, tex som lugnande inför operation, som smärtlindring, för att motverka och stimulera rehabilitering efter till exempel strok.
 
Igår var jag på fotboll och innan match så brukar det spelas vissa "pepp"låtar
men tyvärr hjälpte dessa låtar inte spelarna igår. Inte det rätta laget i alla fall.
 
 
Men nu så är det åter dags
för vaggvisan!
 
:-)
 
 

1 kommentarer

AnnaKK

23 Oct 2012 08:29

Jag lyssnar inte så ofta "medvetet" på musik - dvs så att jag själv har satt ihop en låtlista, och sedan lyssnar på den för att komma i önskad sinnesstämning. Däremot står ju radion på och skvalar dagarna i ända... Och ibland händer det ju att öronen reagerar lite extra på nån speciell låt - fast därifrån till gåshud...? Nja, DET får jag nog väldigt sällan faktiskt. Men så är jag inte speciellt äventyrlig av mej heller, förstås... <:-)

Intressant projekt att byta ut mediciner mot musik - det tror jag absolut kan fungera i många fall! Oro, stress och smärta borde absolut gå att dämpa minst lika bra med rätt sammansatta toner som med "starka karameller". :-)

Men för fotbollskillarna hade det kanske behövts lite ordinär doping istället då...? Synd att det inte gick vägen för dem! Men de får komma igen nästa säsong istället, precis som min dotter och hennes lagkompisar!! :-)

Vad KUL att du har kommit till skott med fotokursen! Du måste berätta sen hur du tycker att den är!! :-D

Trevlig tisdag!!

Kommentera

Publiceras ej