Gräslök

5kommentarer

Blev lite glad idag då jag ögnade igenom BLT och såg att det är ingen sommar utan gräslök. Jag älskar gräslök, men måste erkänna att jag är dålig på att använda den goda örten mer än jag gör. Gräslök till sillen och potatisen är ju naturligtvis ett måste, men den kan tydligen användas till mycket mera. Men nu ska det bli ändring på detta efter att jag läst att man även kan äta blomman. Den ska enligt "veckans tips" smaka oerhört gott. Något som jag också läste ang gräslöken är att den ska strimlas med kniv för att smaka mer, jag klipper alltid för jag tycker det är smidigt. På Öland växer gräslöken vilt, men jag har en stor svart trebenagryta som jag har lite örter i. Min gräslökshubbe som växer där i är från en liten köpt örtkruka för några år sedan, den är hygglig nog och återkommer varje år sedan dess. Som det känns nu så får det nog bli lite sill och potatis när jag kommer till Öland i helgen.


Snart så har gräslöksblommorna slagit ut, för att sedan hamna på min surdegsmacka

Sol hos mig
men enligt meteorologen så regnar det
hoppas att jag har rätt :-)

5 kommentarer

Ailas

31 May 2012 11:12

Tack för tipset ang gräslöksblomman! Nu kan jag alltså stoppa godbitar direkt i munnen när jag gallrar bort dem. Det påstås ju att de hämmar den övriga tillväxten, växtens BNP. :)

Jag brukar ha gräslök i sallader och kalla såser. Jättegott.

Solen glimtar till lite, men inte mer... Ska strax gå och titta till trädgården lite. Ogräset växer så det knakar just nu.

Trevlig dag, kram!

Inger Maryissa

31 May 2012 21:29

Kul att se hur gräslöksblommorna ser ut....det har jag aldrig sett förut

och att man även kan äta blommorna, det visste jag inte

kram

Anonym

31 May 2012 22:35

de är så söta gräslöksblommorna:)jag brukar klippa i gräslök i salladen blir supergott:) kramen

AnnaKK

01 Jun 2012 11:27

Mina gräslökstuvor blommar också nu, och de är så vackra så jag nänns inte klippa ner dem. Fast om man vill ha fin gräslök till midsommar så borde man nog göra det nu... <:-)



Så klart jag ställer upp med lite tips och råd om hur du ska ställa in kameran och så där. Nu kan jag ju inte Nikons knappar, men på det stora hela så funkar ju alla kameror lika dant så tillsammans borde vi väl kunna "knäcka koden"!? Är det nåt särskilt du undrar över??? :-) Och hur brukar du använda inställningarna? Kör du med auto, motivprogram eller???

AnnaKK

01 Jun 2012 15:15

Hej igen! :-)



Skickar med dej en liten "foto-läxa" till Öland - om du nu har planerat att använda kameran nåt där i helgen...? Isåfall tycker jag att du ska testa att slå över programvalsratten till "A". Det innebär att du kommer att bestämma vilken bländare kameran ska ha, och så väljer den själv en lämplig slutartid till den. ISO kan du sätta på auto, så behöver du inte tänka på det också just nu. (Har man låst ISO på 200 tex, och fotar när det är lite dåligt ljus, är det risk för att kameran väljer en slutartid som blir lite för långsam - med en oönskad skakningsoskärpa som följd. Men med auto på ISO så kommer kameran att reglera både den inställningen och slutartiden, och resultatet kommer att bli så optimalt som möjligt).



Någonstans har du en ratt där du kan bläddra mellan ditt objektivs olika bländare när kameran står på "A". Om den ratten sitter på samma ställe på Nikon som på Canon, så har du den framför avtryckarknappen! :-D



Varför jag tycker att du ska börja med att lära dej det här programläget, beror på att det är genom valet av bländare som du kan påverka ett fotos utseende allra mest (bortsett från extremt långa slutartider i "S"-läget, kanske...). Om du väljer en stor bländare (lågt bländartal, tex 2,8 och 3,5) så kommer skärpedjupet att bli kort och ditt huvudmotiv att framhävas i bilden. Både bakgrund och förgrund kommer att bli "blurrig". Om du istället väljer en liten bländare (högt bländartal, tex 8, 11, 22) så kommer skärpan att sträcka sej genom hela fotot, och mer av både bak- och förgrund kommer att vara tydligt. Genom valet av bländare behärskar man även objektivet, kan man säga, för alla objektiv är skarpast vid en viss bländare som vanligtvis ligger något eller några steg från dess största bländaröppning. Om du har ett objektiv med bländare 3,5 så är det antagligen som skarpast nånstans mellan 5,6 och 7,1.



Om du tycker att fotona blir för ljusa eller för mörka när du använder den här inställningen så rättar man till det genom att använda något som heter exponeringskompensation - men det tar vi nån annan gång! Ut med dej nu och testa olika bländare, och se vad som händer när du använder olika såna till samma motiv! :-D



Redovisning på måndag!?! ;-)

Kommentera

Publiceras ej