Fornborg på Öland

6kommentarer

Första stoppet för att dricka lite kaffet och mumsa goda mackor med tjejerna blev intill Gråborg som är Ölands största fornborg. Den började troligtvis byggas på 300-talet och Gråborg ligger nästan exakt mitt på Öland. På Borgens område har man gjort rikliga arkeologiska lösfynd som finns bevarade på Länsmuseet i Kalmar.

Gråborgs valvöppning med en av brudarna.....



.....som missade att läsa....



Strax intill Gråborg ligger S:t Knuts kapell. Kapellets namn visar troligen att platsen har haft kontakt med Danmark och de danska Knutsgillerna



Efter mycket letande så hittade vi nycklarna som vi sökte :-)



Hoppas ni haft en lika trevlig helg som jag!

:-)

6 kommentarer

Selma

13 May 2012 21:08

Jo, det har jag även om min var lite mindre sevärdheter och rena äventyr.

Ailas

13 May 2012 21:18

Tack för härliga bilder från Öland!

Efter en förkylningsvecka kändes det underbart idag att äntligen kunna vara ute i trädgården och fixa lite, att kunna torka tvätt ute och att slippa hostan! Så nog har även jag haft en bra dag, även om jag "bara varit hemma".

Kram på dina dig!

Carro - http://four.blogg.se/

14 May 2012 01:41

Ha en toppen start på den nya veckan! :D

Marie-Louise

14 May 2012 08:49

Vilka fina bilder :)

Dit skulle jag gärna åka. Kram

AnnaKK

14 May 2012 13:03

Ja, ja... Världen är så full av förbudsskyltar, så ibland råkar väl den ena bli skymd av den andra - eller nåt sånt!? ;-)



Låter som du/ni har haft det hur toppen som helst!!! Härligt! :-D

MOLLY BERGSTRÖM - Uppsala

15 May 2012 00:36

Godnatt och sov gott!!

Önskar dig en finfin tisdag :D

Kommentera

Publiceras ej