Kära granne

5kommentarer

I senaste Vi i villa kunde man läsa en undersökning som de gjorts ang grannar. Enligt den undersökningen så stör sig varannan villaägare på sin granne som för oväsen, hur de parkerar sin bil, grannens träd skuggar min tomt, hur grannen sköter sin trädgård och så hur grannen tar hand om sina husdjur. Sofia Hellsing som är förbundsjurist hade svart på frågor vad som man får göra i sitt hus och på sin tomt. Vill man elda så är det endast kvistar och grenar som gäller om det nu inte är eldningsförbud och naturligvis får eldningen inte orsaka grannen några besvär eller att det finns risk för spridning. Det vilda nattlivet eller att klippa gräs, gäller även att snickra på olämpliga tider så kan man gå ihop och anmäla till kommunen ifall det är ett stort problem. Att grannen har djur får man stå ut med, vill du inte ha katter på din tomt så får du spruta vatten på katten eller lägga citronsyra i sandlådan men inte skada katten (det får man ju hoppas att alla fattar). Om du vill vara naken på din tomt är detta inget hinder så länge grannarna inte kan se dig i din nakenhet på din insynsskyddade tom. Insynsskyddad tom har man om grannen måste stå på tå för att kolla in på dig och då är det inte förargeleväckande beteende. Man kunde även läsa om man fick måla om huset och lite annat. På min tomt så kan man både elda och springa naken utan att det stör någon eftersom det är ingen som ser mig ifall de inte ligger och smyggluttar i buskarna. Elda gillar jag men att springa naken det gör jag helst inte ute i alla fall. Men även jag har retat mig på mina grannar då jag tittade ut en gång och såg grannen gräva upp en blomma ur min rabatt då de trodde jag inte var hemma eller då de tänkte gena över min tomt och körde fast i geggan. Men det var många år sedan och nya trevliga grannar har flyttat in. Jag är själv inte så noga med hur länge grannarna snickrar eller om de eldar,  har hög musik eller drar igång en fest. Det är skönt att bo på landet.



Har du trevliga grannar?

:-)

5 kommentarer

soffie

21 Sep 2011 19:42

jag bor ju i en gång med 9 hushåll och jag hejjar på en del av dem å de är riktigt trevliga men det är ju ingen jag känner som jag umgås med. va söt pippin, tack för boktipset du lämnade hos mej den ska jag kolla efter,kramen

Marie-Louise

22 Sep 2011 10:46

Ja det här med grannar... De flesta grannar som jag har är helt okej, sedan finns det vissa som liksom alltid stör. Men så är det ju när man bor i hyreshus/flerfamiljshus. Det är saker man får ta helt enkelt. Kram

Inger Maryissa

22 Sep 2011 14:39

jo, man har hört att inte alltid grannsämjan är den bästa bland villaägare

och även i hyreshur kan det iblans uppstå trubbel

Men som tur är så är det lugnt och bra där jag bor

ja, det är nog en fördel att bo på landet

Söt bild av den lilla fågeln du har här

kram

AnnaKK

22 Sep 2011 15:31

Här är det långt mellan husen, så det är bara till att göra som man vill med det mesta - det stör ingen innan. :-)



SOL här nu i eftermiddag! :-D

AnnaKK

22 Sep 2011 15:32

"ingen Annan", skulle det så klart stå. Och jag svarade visst inte på din egentliga fråga heller, om grannarna är trevliga... Fast det vet jag egentligen inte - umgås inte med dem. :-)

Kommentera

Publiceras ej