Kan det vara möjligt

4kommentarer

En natt då jag jobbade så frågade en brukare om jag hade några barn, stolt som en tupp svarade jag att jag hade fyra barn. Damen tittade på mig och tyckte jag varit duktig, men det är ju inte alltid man möter den reaktionen. Det kan tyckas vara många för vissa men helt naturligt för andra, allt är ju relativt. Man att en rysk kvinna på 1700-talet födde 69 barn låter för mig helt osannolikt och att det inte är en påhittad historia beror på att alla barnen är folkbokförda. Barnen föddes mellan 1725 och 1765. Kvinnan fick tvillingar 16 gånger, trillingar sju gånger och fyrlingar fyra gånger, 67 av barnen överlevde spädbarnsåren. Jag blir genomsvett bara jag tänker på det, hur kan man hantera så många barn och på den tiden. Men i Sverige sätter allt flera stopp efter andra barnet. Antalet familjer med tre eller flera barn sjunker stadigt. Men det finns ett gupp i kurvan. Antalet familjer med nio till elva barn ökar.



Solen skiner efter att det bara för en stund sedan kom en onödig regnskur!

Torsdag, snart är det fredag :-)

4 kommentarer

soffie

22 Sep 2011 19:32

jisses va ungar en av mina väninnor har 6 ungar och jag har hälften:)

men jag skulle gärna gjort som du och fått 4 men det ville inte gubben;) det är det bästa jag har!!!otroligt vacker bild på lövet kramen

Marie-Louise

22 Sep 2011 22:16

Oj så många barn, hur kan man ens namnet på alla tänker jag... Helt otroligt. Jag tycker det räcker gott och väl med 3 barn :) Kram

Inger Maryissa

22 Sep 2011 22:56

oj...69 barn som denna ryska kvinna fött...helt otroligt

men om hon fick tvillingar och trillingar flera gånger så...

men hur kunde hon ha klarat av så många barn....

Ja, det har blivit all ovanligare i Sverige med många barn.

tydligen folk vågar inte skaffa så många barn av olika orsaker.



Ja, snart är det fredag igen..vad tiden går fort

ha en fin fredag och helg

kram

Ailas

22 Sep 2011 23:59

Min mormor hade 9 barn, varav två stupade i kriget. Mamma fick bara mig och jag har 3... Men hur någons kropp PÅ DEN TIDEN DESSUTOM klarade 69 barn går inte att fatta. Gissningsvis var den kroppen ganska slut sedan! Låter ganska märkligt att varje gång blev det mer än ett barn, förresten.



Kram

Kommentera

Publiceras ej