Norwalkinfektion

2kommentarer

Det finns ett virus som är extremt smittsamt och som jag vill hålla mig ifrån och det heter Celicivirus. Men eftersom jag nu har det jobbet där man ofta, just nu väldigt ofta stöter på detta så är man lycklig för varje dag då man inte ramlat dit som så många andra av befolkningen.  Bara jag tänker på det så är det som om något händer i kroppen, nästan som med loppor. Man börjar riva sig i huvudet så fort någon nämner detta på tal. Just så är det med VKS= vinterkräksjukan också, det bubblar och maten liksom fastnar i halsen. De få timmar som just denna hemska sjuka sitter i så minns man den med skräck och nära döden upplevelser.
Känner du igen det?
Om du aldrig blir drabbad kan du ha turen att tillföra en av de 30 procenten
som har en mutation i en gen som kallas Fut2.



Hur skyddar du dig!
För att undvika att bli smittad ska du: alltid tvätta händerna noga med tvål och vatten, framför allt före måltider och efter toalettbesök. undvika att äta av bufféer, importerade frysta hallon och ostron. undvika att besöka magsjuka personer. En enda person kan föra viruset vidare till en hel förskola eller arbetsplats. Blir du sjuk bör du stanna hemma från jobbet i minst 48 timmar efter att symptomen försvinner. För föräldrar med smittade småbarn är det viktigt att vara observant på barnets urin. Kissar inte barnet som det brukar bör man kontakta sjukvård. Källa: Smittskyddsinstitutet

Blä och fy!

2 kommentarer

Per-Anders

22 Jan 2011 17:39

Vinterkräksjukan. Har hört talas om den men ännu inte blivit drabbad. Hoppas jag slipper.

Marie-Louise

23 Jan 2011 12:56

Jag har nog faktiskt aldrig haft vinterkräksjukan, peppar peppar ta i trä... Magsjuk har jag så klart vart men inte VKS.

Kommentera

Publiceras ej