Blodtryck

7kommentarer

Hur många av er, handen på hjärtat nu, mäter erat blodtryck någon gång sådär om året?
Högt blodtryck är en folkhälsosjukdom och ett lindrigt och måttligt förhöjt blodtryck har man ofta inga symtom på. Det enda sättet att veta är just att man tar ett blodtryck ibland.
Har du tillgång till egen mätare så är det ett bra komplement, man kan mäta oftare och vid olika tidpunkter på dagen. Så är det ju många som lider av "vita-rocken-syndromet". Ett normalt blodtryck på en mottagninga är 140/90 och 135/85 vid hemmamätning. Enligt en nyligen genomförd undersökning av 1000 pesoner så var det endast 27 procent som kände till sitt eget tryck men 87 procent kände till riskerna med ett högt blodtryck.
I Sverige finns det ca 1,8 miljoner personer med högt tryck och det är ca 27 procent av den vuxna befolkningen.


Många hundägare har bra blodtryck

Regn hos mig!

:-/

7 kommentarer

Marie-Louise

25 Jan 2011 15:44

Hjälp är det så många som har problem med högt blodtryck! Det är skrämmande siffror. Jag får mitt testat minst var 6:e månad hos reumatologen och det känns ju skönt, nu när du kommer med dessa skrämmande siffror...

AnnaKK

25 Jan 2011 16:22

När jag var ute och gick med hunden innan i eftermiddags var det på vippen att solen kikade fram mellan molnen, fast annars har det varit lite fuktigt i luften här också idag.



Vaknade nångång i natt av att hjärtat skenade (kändes det som iallafall), och då hade jag precis drömt att jag sprang som bara sjutton bort ifrån nåt som var läskigt. Undrar om det var bra eller dåligt för blodtrycket??? 8-X



Nu ska jag snart på något som INTE är bra för plånboken. Tuppewareparty! <:-)



Ha en fin fortsättning på dagen! :-)

maria

25 Jan 2011 18:38

Nu har jag ju inte kollat mitt blodtryck på ett år ungefär men det har alltid varit bra :)

Det är nog dags att gå igen och kolla upp det...



Må så gott !

Kramisar

Carina

25 Jan 2011 19:36

Jag har lågt blodtryck, än så länge, oftast 110/70.

Kram

soffie

25 Jan 2011 22:46

jag kollade härom veckan å mitt blodtryck va bra,skönt det,

mysig bild!!!!!

soffie

25 Jan 2011 22:48

svar:vet faktiskt inte alls hur många kyrkor jag har besökt under alla år,men många har det blivit jag började "samla" på kyrkor när jag va tonåring,men tyvärr fanns ju inte digitalkameran då så det är många jag bara har vanliga foton på å det blir lite krångligare att lägga ut på bloggen,

Ailas

25 Jan 2011 23:05

Jag tog trycket precis och konstaterade att inget tryck fanns över huvud taget. :) Jag är alltså död. Hm... eller om det nu var batterierna?



Senast jag kollade trycket var det bra, men efter vinterns inaktivitet har det säkert blivit sämre.



Kram!

Kommentera

Publiceras ej