Älskade tulpan

7kommentarer

Finns det något så härligt som ett fång tulpaner som piggar upp en vintertrött själ. En eller många, spelar ingen roll. Av de drygt 250 sorterna som odlas fram i Sverige så har nog alla sin egen favorit.
För mig blir det oftast en bukett från livsmedelsbutiken, men ibland så kostar jag på mig en bukett speciellt utvalda för uppskatta mig själv :-).
Enligt en undersökning så leder vi världsligan på 130 miljoner köpta tulpaner mellan nyår och påsk.


Älskade tulpan

Glöm ej att flytta på fruktskålen
för mognadsgasen etylen som frukten avsöndrar
får dina undebara tulpaner att vissna i förtid.

:-)

7 kommentarer

Mimmione

11 Jan 2011 16:05

vi älskar nog tulpaner så mycket för att just när det är som mörkast och tristast så kommer dom med all sin färg och med löfte om vår.

AnnaKK

11 Jan 2011 17:14

Ja, det är nog det enda rätta så här års; Att köpa fångvis med tulpaner och snöa in helt och hållet på att fota dem inne i goa rumsvärmen, istället för att ränna omkring (med eller utan kamera) på ishalkiga stigar/vägar!



Här var det ordentligt grusat i början av min promenadväg, men så fort jag slog in på en annan väg var det betydligt sämre. Man känner ju sej som om man vore bortåt 80 år gammal när man stapplar fram på det där synnerligen opålitliga underlaget... <:-I



Tur du inte slog dej sönder och samman när du halkade!!!



Ha nu en lugn och skön kväll! :-)

Ailas

11 Jan 2011 17:15

Min amaryllis och julkaktus blommar fortfarande så fint, så har inga tulpaner i huset. Men, men... de kommer garanterat! Allra helst skulle jag vilja ha tulpaner i trädgårdsrabatten, förstås. Det lär dröja länge än... för nya snöoväder väntar visst. Sedan kommer det väl ytterligare några...



Men, vi ska inte deppa! Vi får njuta av annat så länge. Semlor exempelvis. Din bild var verkligen inspirerande.



maria

11 Jan 2011 18:38

tulpaner är så fina och påminner om att det kommer en vår såsmåningom :)



det är bra härligt !

kram

Marie-Louise

11 Jan 2011 18:48

Tack för tipset med fruktskålen, det hade jag faktiskt ingen aning om. Jag ska sprida det vidare till min mamma, hon älskar tulpaner. Men dom vissnar fort tycker hon, kanske har det med fruktskålen att göra..

soffie

11 Jan 2011 22:04

min favorit tulpan är den rosa:)

tack för tipset om fruktskålen det visste jag inte,kram

Carina

12 Jan 2011 19:53

Har du också fått tulpaner? Dom är sååå fina! Om jag köper själv, så väljer jag vita :)

Kramen

Kommentera

Publiceras ej