Röstråd

3kommentarer

Har sett den där vita lappen  med stora svarta bokstäver "RÖSTRÅD" ligga på köksbänken ett tag nu. Har inte haft en aning om var den kommit ifrån, men jag har heller inte bemödat mig med att se efter vad som kan tänkas stå på insidan av den hopvikta lappen. Flyktiga tankar i ögonblicket har passerat om att det möjligtvis är någon som försökt fånga en röst inför valet, men mer än så har det inte blivit. Men idag efter avslutat arbetspass och lite frukost så tog jag de där tre stegen för att styra mot det ovetande innehållet, inte utan att jag log för mig själv när det stod klart för mig att något val i valtider handlade det inte om. Sonen hade varit hos logopeden för sin heshet som har plågat honom sedan tidigt i våras, vad rådet handlade om var just hur du använder din röst. Man lär så länge man lever sägs det och med de här råden så går även jag något mera vetande i säng för att vila efter nattens jobb.

- Drick vatten 1 ½ till 2 liter per dag.
- Harkla inte vanemässigt utan en kort hoststöt eller en klunk vatten hjälper bättre.
- Andas genom näsan för att fukta inandningsluften.
- Inte överrösta buller utan gå närmare den du behöver prata med.
- Tala långsamt och i korta meningar så du hinner andas mellan meningarna.
- SLUTA RÖKA.
- Försök att inte viska eller hålla tillbaka rösten för att spara den, det skapar bara spänningar i stämvecken
och är mera ansträngande än att tala vanligt.
- Tänk på din kroppsställning. En god och avspänd hållning är en förutsättning för en gynnsam röstanvändning.
- Sug inte på halstabletter i tid och otid, de torkar bara ut slemhinnorna.



Solen skiner även idag!

Inatt blir det fullmåne!

:-)

3 kommentarer

AnnaKK

23 Sep 2010 18:12

Fullmåne OCH varulvar, kanske!? De ylar väl på ganska duktigt, och kan säkert behöva lite goda röstråd! ;-)



Hoppas det blir lika fint månsken som vad det har varit solsken innan idag! :-)

soffie

23 Sep 2010 22:18

det är alltså därför jag sovit illa ett par nätter då,får väl ge mej ut å yla inatt då:)

ha en goo fredag imorrn

Per-Anders

23 Sep 2010 22:57

Låter som goda råd, tycker jag.

Kommentera

Publiceras ej