Egby Kyrka

3kommentarer

Idag så tänkte jag presentera Ölands minsta kyrka som blev utsedd till Sveriges vackraste kyrka av Året Runts läsare 2007. Det var 2000 personer som hade röstat. Denna lilla kyrka rymmer endast 85 personer. Kyrkans sakristia är från 1300-talet. Dopfunten är av Gotländsk sandsten och på den skildras julevangeliet. Altaret är från medeltiden och är det enda som bevarat i orginalskick på Öland.
I denna lilla vackra kyrka döptes mitt minsta barnbarn och min dotter gifte sig här den 19 juni 2010.


Ett rykande färskt foto från dagens lilla runda med Nikon och Gozzi


Från den 19 juni. Härlig, rolig, underbar dag, vilken fest.

Mitt emot kyrkan ligger Egby gården som köptes in av byns folk när kyrkan bestämt sig för att de skulle sälja. Här kan man ha sin fest om man vill hyra.



Varje onsdagskväll på sommaren kan man komma hit för att lyssna på musik, äta goda piroger med vitlöks dressing, dricka kaffe med hembakat, dansa på den lilla dansbanan som är ny för året eller bara njuta sommarkvällen.


(Det var en torsdag som Alexandra var i trollskogen!)

:-)




3 kommentarer

Carina

09 Sep 2010 22:38

Vilket fint bröllopskort på din dotter och hennes man :)

Fin liten kyrka också. I samma tävling fast 1998 blev den 8 kantiga kyrkan i Själevad, en bit från där jag bor, utsedd till Sveriges vackraste kyrka :)

Kramen

Marie-Louise

10 Sep 2010 19:10

Vilken fin kyrka och fotot på din dotter och hennes make var jättefint. Ja det är tur att dessa små stenkyrkor finns kvar lite här och var.

Annelie

10 Sep 2010 22:09

En helt underbart vacker kyrka är det och den betyder mycket för oss för vi gifte oss i den och vår dotter döptes i den, men det var utanför kyrkogården en sen natt för lite mer än 11 årsen som jag och min nu make satt på en bänk och han säger till mig efter att ha känt mig bara några timmar, jag tror jag älskar dig jag har en känsla av att jag kommer leva mitt liv med dig, ojj så rätt han hade =)

Kommentera

Publiceras ej