Svensk författare

1kommentarer

Vet ej varför men någonstans i mitt minne fanns en Victoria Benedictsson lagrad. Kan ha varit hennes kamp för frihet och frustration över äktenskapet och könsrollerna som hon hamnat där någon gång under skoltiden. Så fick jag se hennes namn i en tidning och att August Strinberg lär ha inspirerats av hennes tragedi. Victoria föddes 1850 på en gård utanför Trelleborg och dog på ett hotellrum i Köpenhamn sommaren 1888 där hon tog sitt liv. Det sägs att det varit för att hon ville få slut på sitt djupt olyckliga och intellektuellt inskränkta liv som hon tvingades leva. Hon gifte sig som 21 åring med en 49 årig änkeman med barn från ett tidigare förhållande för att få komma från sina föräldrars inflytande. För att få utlopp för sin kreativitet så skrev hon noveller. För att undvika förföljelser så använde hon sig av psynonymen Ernst Ahlgren.


Lånad bild av wikipedia

Hon lär ha skrivit,
"Detta avskyvärda att icke få vara människa endast kvinna, kvinna, kvinna".

Idag ska jag tända ett ljus för alla dessa kvinnor
som genom tiderna kämpat för frigörelse och jämställdhet.

:-)


1 kommentarer

Ailas

14 Nov 2010 12:10

Tack för påminnelsen, för henne hade jag alldeles glömt bort! Vilka hjältinnor dessa kvinnor var, tragiskt bara att hennes slutade som det gjorde.



Vi stressar mycket, men har ändå en hel del att vara tacksamma över. Många har vi att tacka för vår frihet!



Trevlig söndag vill jag önska dig. Kram!

Kommentera

Publiceras ej