Storleken spelar roll

4kommentarer

Hur många gånger har man inte läst att storleken inte spelar någon roll, men i detta sammanhang spelar den en mycket stor roll. Onödigt stora portioner av mat är inte hälsosamt för din vikt, det är vi ju alla medvetna om. Läste i en tidning att som regel ska man inte äta större portioner av ost, smör, och liknande än vad som motsvara en storleken på tändsticksask. En kött- eller fiskportion motsvarande storlek på en kortlek. Kolhydrater som ris, couscous, pasta, sötpotatis, gryn och bönor ska vara i portioner motsvarande kortleken och tändsticksasken tillsammans. När det gäller frukt och grönsaker kan man supersiza med gott samvete.


Fruktsallad är ju aldrig fel

Ingen kul läsning så här inför helgens mysmiddagar.

Men man kan lura ögat med att fylla en assiett i stället för att inte lockas att äta för stora potioner.


Mat som är så gott!

Nu ska jag ge din kväll en gulkant tack vare alla vitaminer, mineraler, och kraftfulla näringsämnen.

Regnbågssmoothie

Banan
Kiwi
Apelsin
Jordgubbar
Blåbär
150 g fettsnål yoghurt

Kör allt i en mixer,
drick och njut.

Så nu önskar jag alla en skön kväll!

:-)

4 kommentarer

Susanne

05 Nov 2010 18:20

Svar: Ja vi får se hur det går och det ska bli kul att se hur de tolkar låtarna ikväll!



Ha en toppenskön kväll!

Susanne

Ailas

05 Nov 2010 18:21

Det blev en thaibuffé till lunch idag och nog lite för mycket på tallriken. Efterrätt också. Hm.. men gott var det. Sedan blev det eftermiddagsfika hos goda vänner, så man kan nog gott säga att jag klarat kaloriintaget för idag.



Får testa regnbågen en annan kväll, bäst så. Tack för tipset.



Vill önska dig en riktigt trevlig kväll!

Kram!

Per-Anders

06 Nov 2010 00:03

Vilken tur att jag gillar frukt. Jag kan sätta i mig otaliga mandariner, plommon mm när jag sitter vid datorn.

Lennart O

06 Nov 2010 09:05

Morning! Tack för tipset om musskrämmaren. Sak införskaffa en dyl vid tillfälle.

Ha en fortsatt trevlig helg!

Kommentera

Publiceras ej