Enligt riksdagen..

3kommentarer

...ska den svenska vargstammen bestå av 210 stycken vargar.
Undrar hur de kommit fram till den summan?
27 vargar fick skjutas i den svenska vargjakten år 2010.
Det var visst avklarat på några timmar.
150 000-200 000 vargar finns i hela värden.
13 år gamla kan vilda vargar bli, men de dör oftast tidigare av svält, tjuvjakt, sjukdomar eller parasiter.
I bondesamhället var fasan för vargen så stor att själva ordet ansågs farligt,
"tasse" och "gråben" nyttjades i stället.
1821 dödade en förrymd varg tio barn längs med Dalälven, detta är den enda bebekräftade svenska fallet.
Vargflocken består oftast av 6 - 10 vargar som styrs med järntass av alfahanen och alfahonan.


Ingen vargbild, så en Gozzibild får duga.


Är du en vargälskare eller varghatare?

Ingen rädder för vargen här!

:-)


3 kommentarer

Ailas

17 Nov 2010 10:43

Vilken underbar bild på Gozzi!!! Jag undrar om han hoppade i, förresten...



Det gick vargberättelser bland de gamla när jag var barn, så visst fick jag lite vargskräck. Idag finns det dock väldigt mycket annat som jag är mer rädd för, på goda grunder. Då menar jag inte djur över huvud taget.



Jo, förresten... fästingar och spindlar är jag rädd för. :) Annars är människan det värsta odjuret.



Trevlig onsdag, klappa Gozzi från mig.



Kram

AnnaKK

17 Nov 2010 11:50

Det är inte så svårt att vara positiv till fler vargar när man inte själv har anledning att bekymra sej över vad de ska äta och inte äta... <:-) Märkte jag häromåret när det plötsligt var en varg på strövtåg härstan och tvärsan här i södra Sverige - eller om det rent av var två stycken, förresten!? (Var den/de inte nånstans i Blekinge också??). När den hade synts till bara några kilometer härifrån, så måste jag säga att jag var glad att jag inte längre har några husdjur som skulle kunna ha fallit den i smaken! Men den tog ju andras får och så där, och jag förstår mycket väl att djurägare rasar i de trakter där det finns betydligt mer varg än här. Det finns ju platser där det överhuvudtaget knappt går att ha mindre kreatur ute på bete längre, för att det har blivit så mycket varg där. Och jägarna kan inte släppa sina drivande jakthundar, för vargarna tar dem också... Och så tycker jag INTE att det ska vara! Visst ska vi ha varg, men inte fler än att de kan leva av sin naturliga föda (vilket väl delvis är samernas renar - så då finns det ju en till konflikt i det hela...). Svår fråga det där!!



Fram för fler ekorrar istället!? ;-)

soffie

17 Nov 2010 17:57

vilken underbar bild på Gozzi.

Usch det är hemskt attd et finns så få vargar kvar det är så svårt då den ej har någon naturlig fiende utan bara människan ,

varför sköt de av några alls?Kan inte vargstammen få öka lite eller blir det för sårbart för dem som bor nära dem?

kram

Kommentera

Publiceras ej