Vem styr och vem bestämmer

7kommentarer

När jag läste till undersköterska så pratade vi mycket om kroppen och hur den fungerar. Många av kroppens funktioner styrs med automatik. Men vi kan många gånger själva styra över dessa funktioner. Som tex, ögonblinkning och andning osv. Det som jag funderar över och gjorde även då är vilken del av kroppen som är självaste chefen. Jag vet att vår diskussion var väldigt livlig eftersom jag inte höll med om att det var hjärnan som styrde kroppen utan självaste rumpan eller musklen som styr utfarten av passerad mat. Eftersom jag nu råkar veta vad som händer med brukare (även egen erfarenhet) där den del av kroppen av någon anledning satt sig på tvären. Personen kan få en massa olika symtom som hallucinationer, illamående, hjärtklappningar, synrubbningar, skakningar, frossa, feber och att blåsfunktionen upphör m.m. Om nu denna lilla muskel kan styra allt detta så måste det ju vara den som är chefen över kroppen och inte hjärnen eftersom vi blir så påverkad .



....och då dyker tanken upp att man hörts säga att min chef är ett riktigt .....(utan att nämna några namn).
Då måste det ju ligga lite i det i alla fall.
Så nästa gång du möter någon som är otrevlig eller behandlar dig illa,
så vet du varför.

:-)


7 kommentarer

Ailas

08 Dec 2010 13:54

Hahahahaha, intressant resonemang som jag utan att blinka kan skriva under på, i och för sig styrd av hjärnan... men rumpan är med också.



En liten reservation har jag dock gällande männen, men hur de styrs låter jag vara osagt just nu. Det är trots allt snart jul. :)



Kramen!

mimmione

08 Dec 2010 14:47

ligger nog lite i det, men magen är nog en stor konkurrent till den titeln också, för om magen mår bra mår resten bra...

Daniel

08 Dec 2010 15:06

Jag tror på rumpan!

AnnaKK

08 Dec 2010 15:38

Ha-Ha-Ha! :-D



Fast själv är jag så gott som helt och hållet styrd av yttre betingelser nu... Närmare bestämt av den eländes snön... Den kommer väl snart att ge mej ett nervöst sammanbrott eller nåt!? 8-X

Marie-Louise

08 Dec 2010 16:17

Intressant tanke, den stämmer nog säkert.

Eller som Sean Banan säger: Rooooompah

Kassandra

08 Dec 2010 19:53

Allt bra, gjort idag :)?

Per-Anders

09 Dec 2010 21:54

Rumpan som kroppens huvudorgan..? Hm, det kanske förklarar en del..

Kommentera

Publiceras ej