Svinaktig

0kommentarer

Idag när barnbarnen och jag var på Glassiären satt det två killar framför mig. De snackade och käkade glass som alla andra som var där. När de mumsat färdigt så plockade den ena killen upp en cigg ur en ask och började röka. Nybörjare på denna dumma last syntes på långt håll. Killarna som inte var från vår kommun av dialeketen att döma, rökte och hostade. Men det värstar var att den ena killen satt och spottade på trallgolvet på uteserveringen då han rökte. "Ditt lilla äckliga svin" satt jag och tänkte. Jag och spott, slem och andra upphost får mig att klökas. Men samtidigt blev jag lite full i skratt då jag kom att tänka på svinet i Wämöparken som låg och solade sig utanför sin lilla bostad.


Svin= djur av familj partåiga hovdjur. Enligt Svenska ordboken.

Enligt Svenska ordboken finns det många sorters svin, tamsvin, vildsvin, vårtsvin och så då människosvin, eller som det står svinaktiga människor. Känns nästa som negativt då att kalla detta "svin" för just svin. Då låter ju gris bättre man kan ju vara en skitgris, men man kan ju även vara en "gullegris" men ej ett gullesvin. Tror nog att mina tankar ang detta dök upp för att jag skulle få lite annat att tänka på än just "spott".

:-))





Kommentera

Publiceras ej