Flickan som lekte med elden

1kommentarer

Bra med blogg, för har man som jag tappat rösten så kan man ju fortfarande göra sin stämma hörd eller ha åsikter om saker och ting. Rösten hoppas jag återvänder snart då jag känner att jag har ett behov av den på mina möten som jag ska gå på.
Så var biobesöket avklarat i andra delen av millenniumsviten. Flickan som lekete med elden. Jag tycker dessa filmer är mycket bra, de lyfter fram obekväma händelser som man hela tiden intalar sig att "det är bara film". Men är det så det är, just "bara på film". Finns det övervakare, kontaktpersoner, polisväsendet, anställada innom psyk-sjuk-omsorg, familjehem som på ett eller annat sätt utnyttjar sin makt på de personer som är beroende av deras hjälp. Finns det övervakare som utnytjar sina klienter sexuellt? Finns det poliser som misshandlar sina fruar? Finns det anställda som stjäl från sina brukare? Finns det personer som vet sanningen men inte avslöjar den på grund av personen fått en hållhake på sig? Finns det familjehem som utnyttjar sin makt på dessa redan trasiga själar? Är det så att polisen inte alltid följer de spår de får in och kollar upp sanningshalten? Finns det personer som Mikael Blomqvist som vet hur det ligger till men ratas pga att han inte är just "polis". Vad vet vi om hur tvångsvården går till? Vem vet sanningen? Eller är det den egna tolkning av det som sägs, som är sanningen?
Undrar bara?


Man ser det man ser, hör det man hör och tolkar det som man man vill. Var och en med sina ögon, öron och efter egen förmåga och kunskap.

?.

1 kommentarer

Emmie

22 Sep 2009 22:06

mycket bra skrivet. en riktig tankeställare. kram

Kommentera

Publiceras ej