11 september!

3kommentarer

11 september är och kommer alltid förbli dagen som världen aldrig glömmer! Jag tror att hur många år som än går så är 11 september dagen då man nästa vet exakt vad man gjorde. Bilderna på Tv från terrorattacken mot World Trade Center och Göran Persson tal på nyhetsmorgon den 11 september två år senare har etsat sig fast på min näthinna och sorgen i mitt hjärta är ännu ett oläkt sår. Så många oskyldiga som fick offra sina liv till ingen nytta, så många efterlevande som fortfarande frågar sig "varför".
 

Idag är det 111 oskrivna blad (dagar) kvar av 2014.
 
Var rädda om vandra!
 
 

3 kommentarer

S

11 Sep 2014 10:38

Jo, den dagen minns jag. Av olika skäl satt jag framför en tv, dock ej hemma, och hade CNN på i bakgrunden. Så jag såg deras direktsändning från början, från att den första träffen precis inträffat och sedan i realtid hur det andra planet kom. Surrealistiskt.

Varning, nu kanske jag kommer att säga något kontroversiellt:
Jag är egentligen inte så förtjust i vår vana att ikonisera vissa katastrofer. Se även Estonia, tsunamin m.fl. Ja, de var tragiska händelser, men det dräller av tragiska händelser som inte får uppmärksamhet. På ett enda år dör det mångfaldigt fler människor p.g.a. självmord i Sverige än vad det var på Estonia. Det senaste inbördeskriget i Syrien har skördat enormt många fler liv än 11 september, i juli låg det uppskattade antalet offer på över 100 000, varav ca en tredjedel civila, men FN har sedan slutat räkna eftersom det är för kaosartat där. Sedan har vi sådant som naturkatastrofer på ställen där det inte finns svenska turister. Antagligen har vi svårt att helt orka engagera oss i händelser som vi inte har någon sorts personlig koppling till. Och det är inget att skämmas för, vi är nog bara skapta så att vi inte mäktar med att ta in all information om allt samtidigt och känna med allt och alla jämt. Vi får ta hand om det vi kan så gott det går. Men just vid dessa minnesdagar har jag svårt att låta bli att påpeka att jag tycker det finns olika aspekter på saken...

Nåväl, jag hoppas din torsdag blir fin och helt katastroffri!

Kram!

Spanaren

11 Sep 2014 11:19

Ja det minns vi liksom att vår fina politiker Anna Lind dog. Hon blev mördad. Var rädd om dig och låt oss vara rädda om varandra i hela världen idag och varje dag/ kram

Inger Maryissa

13 Sep 2014 19:16

Ja, nog kommer man ihåg den dagen den 11 Sept.
själv kom jag hem på lunchrasten den dagen och satte på TV´n och först fattade inte vad det var...
men så fick jag reda på vad det var,
och ja, det är så fruktansvärt det som hände
kram

Kommentera

Publiceras ej