Vem vet bäst!

4kommentarer

Läste i Aftonbladet om paret som inte fick träffa sitt barnbarn. Deras dotter blev mördad 2009 och några månader senare flyttade barnbarnet hem till sina morföräldrar, förra året så flyttades flickan till ett familjehem. Nu kan inte jag ha några åsikter om just detta fallet eftersom jag inte är tillräckligt insatt. Men det väcker känslor hos mig eftersom jag själv suttit på sådana möten med socialtjänsten då jag jobbade med barn med särskilda behov. Jag tog själv hand om ett barn ett par månader tills ett familjehem skulle hittas och handläggaren som vi hade var mycket duktig. Men jag har också varit med om handläggare som inte haft en gnutta med fingertoppskänsla utan bara kört på i det som hon tycket var det rätta utan att se till helheten. En flicka försökte till och med ta sitt liv för att hon inte orkade längre, då som först gjordes något till flickans fördel. Socialen gick in för att hjälpa familjen i stället för att stjälpa.
 
 
 
Kan bara hålla mina tummar i tron om att de
beslut som fattats blir bra för lilla Lisa.
 
 

4 kommentarer

Inger Maryissa

28 Jun 2013 17:16

Kan tänka mig att detta fall väckte känslor hos dig
Och jo, tyvärr det är inte alltid så att det fattas de bästa beslut för ett barn
och hoppas också att det beslut som fattas för lilla Lisa blir bra
kram

Mia

28 Jun 2013 19:08

Jag precis som du håller tummarna för att det blir bra för barnet. Det är det som är målet, trots att det måste vara oerhört svårt att veta - vad som är bäst, alltså! Jag är himla glad att jag inte har sådana arbetsuppgifter som ska besluta om barnplaceringar. Gör socialarbetarna inget eller för sent, blir det med rätta ett himla rabalder. Gör de något så ifrågasätts beslutet också väldigt ofta. Så är min slutsats efter det endast från medias vinkel.

Aili

28 Jun 2013 22:16

Det fallet är jag inte alls bra insatt i, men hoppas det går bra för flickan :)

Wiilow [Foto Tankar Känslor]

29 Jun 2013 02:50

Tragiskt. Hoppas nu innerligt att det rätta görs för just flickan.
Man har hört många skräckhistorier ang soc och även många bra.
Jag tycker barnen borde få säga sitt även om de är små!

Kommentera

Publiceras ej