Hot Chili!

1kommentarer

När jag var på Öland senast så läste jag om en kvinna som odlar chili i Södvik. Hon har 120 sorter som växer i ett stort växthus. De är alla varianter på smak, styrka, färger och utseende. Allt började 2005 då sonen kom hem till henne med några påsar chilifröer som han ville ha hjälp med att odla. Fattar inte hur hon kan hålla reda på alla dessa sorter som heter Ear Bob, Pimente Barra do Ribeiro, Piri piri, Habanero för att nämna några. Chilins styrka och hetta mäts i scoville, det som mäts är koncentrationen av det aktiva ämnet capsaicin som i olika grader finns i chili. Vanlig paprika ligger runt 0-100 scovillegrader, spansk peppar håller cirka 2500-5000, jalapéno 2500-8000, habanero 40000-500000 och den allra starkaste sorten , Trinidad Scopion , närmar sig två miljoner scoville. För min del så får det inte bli för hett...då känner jag inte smaken på maten.

Jag tänkte försöka mig på att göra Rutans Sweet Chilisås.
Prova du också!
1 dl vatten
1,5 dl socker
1 dl vitvinsvinäger
1 finhackad röd chili
2 finhackade vitlöksklyftor
1 apelsin, finrivet skal och saft
1 tsk timjan
Salt, lite maizena
 
Lägg sockret i en tjockbottnad kastrull
och smält det försiktigt till ljus karamell.
Tillsätt vinäger och vatten, det ska fräsa ordentligt.
Sjud upp till sockret har löst sig.
Tillsätt övriga ingredienser (utom maizena) och sjud i 10 min.
Red av med lite maizena och smaka av.
Häll upp på en ren flaska och låt svalna.
 
Lycka till!
 

 
Solen skiner och jag städar :-)

1 kommentarer

soffie

10 Jun 2013 21:05

wow va häftigt att odla så många olika sorter ,tack för receptet på chilisåsen, å vilken vacker bild du visar på lövet.

Kommentera

Publiceras ej