Fint gräs med många namn!

2kommentarer

När jag var mindre och min älskade farmor levde så plockade vi alltid hjärtgräs eller dallergräs som farmor sa. Darrgräs, hjärtgräs,bävegräs, dallergräs, frostagräl och skälvgräs är några namn på detta fina gräs. Gräset som farmor och jag plockade hängdes upp i små buntar mellan fönsterna inför vinter i salen. Man tar bara tag i själva gräset och så drar man försiktigt uppåt så lossnar gräset från sitt rede. Sedan så torkar man det hängande upp och ner. Här på Öland finns det mycket av detta fina gräs.
 
Längs med vägen ner till sjön växer hjärtgräset
 
 Många små hjärtan på varje grässtrå
 
Ska plocka en bunt när jag går ner till havet idag
kommer att hänga fint på min lilla altan.
 
 
:-)

2 kommentarer

Aili

25 Jun 2013 11:40

Coolt med olika grässorter, kan tänka mig att det finns mycket sådant på Ölnad, där är det ju så fint! Jättefina bidler btw! :)

S

26 Jun 2013 10:46

Jag plockade också darrgräs som barn... överhuvudtaget kom jag alltid hemsläpandes med blommor.

Ha en fin - om än kanske regnig - dag!

Kommentera

Publiceras ej