Dahlior i krukor!

1kommentarer

När vi var i Ullared i våras så köpte jag tre påsar med daliaknölar som jag för ett tag sedan planterade i tre krukor. Två av krukorna är terrakotta som jag köpt på Ikea. Tänkte köpa tre men alla krukor utom två av de som var kvar var spruckna så två var bättre än ingen. Jag gillar det materialen för de får en så härlig nästa lite sunkig utsida då de varit använda ett tag. De håller fuktigheten bättre också om man blöter de rikligt innan man åker hem. Nu växer det så det knakar i krukorna och snart så kommer knopparna att slå ut. Hoppas att färgen stämmer med anvisningen på påsen, om så är fallet så ska de bli vinröda. Det var min arbetskamrat som tipsade mig om att man kunde plantera dahlia i krukor, enligt henne så kan man plantera allt i krukor. Så mitt nästa planteringsprojekt är att plantera en ros i en kruka som jag måste flytta på. Jag gillar krukplanteringar, smidigt och lätt att flytta dit man vill var man vill i trädgården.
 
 
Fredag och jag är ledig!
 
:-)

1 kommentarer

AnnaKK

14 Jul 2013 09:07

Spelar ingen roll vilken färg en dahlia får - de är ALLTID fina ändå!! :-D

Själv har jag inte odlat några såna på år och dar - beror väl mest på att jag inte har nånstans att vinterförvara rotknölarna, och det där med att köpa nya vid rätt tid - och dessutom få dem i jorden vid rätt tid så de hinner blomma innan frosten tar dem - har jag aldrig varit särskilt bra på... Så därför finns det så gott som bara perenner i mina rabatter - såna som själva vet när de ska växa och blomma, och gå i vintervila... <:-) Jag är lika snett på det med krukodlingar, så det blir sällan några större arrangemang av såna heller. Har alldeles för lätt för att glömma bort att vattna tex... Men jag har åtminstone en vit pelargon i en kruka ute vid trappan i år. :-)

Kommentera

Publiceras ej