Bortbytingen

2kommentarer

Annandag pingst mot nationaldagen.
Bra eller dåligt?
Annandagen är alltid på en måndag och den 6 juni som då är vår nationaldag inföll ju mycket riktigt på en måndag 2005 då bytet var. Pingsten är ju pröllopets helg och då kan det ju vara bra med lite extra ledigt att vila upp sig på. Men jag minns inte att det var några protester ang detta byte, vi bytte ju bara en helgdag mot en annan.
Eller?
Detta året är just ett sådan år då många extra lediga dagar är borta, 1 maj på en lördag, 6 juni på en söndag, julafton på en fredag och nyåret lika så. Kollade lite närmare på det här med lediga dagar och såg då att vi i historien även haft tredjedag och fjärdedags påsk, pingst, jul..... Men å andra sidan fanns det inte lagstadgad semester då. 1938 blev det två veckor lagstadgad semester mot våra fem nu.


Nalle pustar ut efter letandet av lediga dagar

Lördag = Godis

:-)

2 kommentarer

mimmione

22 May 2010 18:27

Måste säga att jag saknar annandag pingst, är en sådan härlig tid att ha en dags extra ledighet, å andra sidan vill jag ju gärna vara ledig vid nationaldagen också, men om JAG skulle välja fick det nog bli annadag pinst

Linda - det handlar om helheten, tävling pågår!

22 May 2010 20:53

Hejsan! tack så mycket, jag gillar det med. lite annorlunda på något vis! =) hoppas att du har haft en trevlig helg!

Kommentera

Publiceras ej