Spara kan bli slösa

7kommentarer

På mitt jobb händer det oftast tänkvärda saker, som man sedan innan man man somnar på morgonen funderar lite extra på. Det var inatt då vi var hemma hos en brukars som inte tillhör våra fasta besökare som det hela utspelade sig. Han låg där i sin säng med en hemma stickad kofta på sig. Jag tyckte koftan var fin och påpekade också detta då han visar oss massor av små hål på hela armen. Malen hade börjat mumsa på hans kofta som säkert någon hade tillverkat från grunden, får till kofta. Jag tyckte det var jättesynd eftersom den var gjord med fina flätningar och andra mönster. Han berättar att han inte velat slita på sin kofta eftersom den var så fin, men nu när malen börjat tugga på den så hade han börjat använda den. Vad kan man dra för slutsats av detta?
Jag började då tänka på min farmor som hade ett linneskåp fyllt med de finaste lakanen, med knypplade bårder och broderier. Tror någon att min farmor använde dessa fina lakan. Nej man slet på det gamla som lagades och syddes ihop med andra redan utslita lakan. Nu menar jag inte att det på något vis är fel att vara sparsam, men om malen äter upp kläderna eller om lakanen ligger och blir fördärvade i sina skåp, är man sparsam då. Inte enligt mig, i alla fall. En natt för länge sedan när vi kom hem till en brukare så hade det hänt en liten olycka i sängen. Efter en snabb blick i garderoben så hittade jag fina lakan som säkert hade legat där sedan de gifte sig, modig som jag är så bäddades det rent med dessa. Det var så vackra att vi stod kvar en stund vid sängen för att njuta av dess mönster. Brukaren somnade gott och vi har även sett att lakanen bäddats om när de varit dax för byte.



:-) Undrar om det finns någon mamma som känner igen det här barnet? :-)

Nu ska jag ut i solen för att förberade lurvetass för ännu en natt som vakthund medan matte är på jobbet.

Puss och kram!

:-)

7 kommentarer

Selma

07 Jul 2010 19:48

Visst ska man unna sig att använda det vackra.

Johanna

07 Jul 2010 21:09

En okänd tvillingsyster till mitt älskade gudbarn kanske =)

Ailas

07 Jul 2010 21:27

Liten sötis! Men min är hon inte...



Det är nog rätt typiskt den gamla synen att man ska ha saker och ting "till fint" och så sparas det och sparas det. De unga tar på sig det fina direkt, i full förvissning om att de alltid kan köpa sig nytt... och vill köpa nytt, eftersom trenderna växlar så snabbt.



Tiderna ändras och vi med dem!



Hoppas att du har ett trevligt arbetspass!

SOFFIEPROPP

07 Jul 2010 21:45

så söt hon är!!!

Å tänk så där gjorde min gammelmorfar han hade en gammal kofta som han bara tog fram ibland å den såg så sliten ut men ha den på sig det skulle han,min m oster erbjöd sig att sticka en ny men nops den gamla bruna(fula) tyckte vi barn den skulle han ha,

kram

AnnaKK

08 Jul 2010 10:05

Men tack vare de gamlas sparsamhet så har jag kunnat ärva en massa gamla lakan och dukar och handdukar... :-) Fast nu ligger de här i ett skåp och blir inte använda... Hm! Dock inte på grund av att jag inte vill använda dem, utan för att de är i storlekar som inte passar!! Var sängarna inte bara smalare förr, utan även kortare??? 8-X

Annelie (mamman)

08 Jul 2010 12:23

Ja den ungen känner jag igen hon som på riktigt är en han bor hos mig =)hihi sötnos

mimmione

08 Jul 2010 19:40

min svärmor var precis likadan, tråcklade och lagade, och vände på soffdynorna när det var kalas gullig tös mina är mycket äldre :)

Kommentera

Publiceras ej