Stjärnhimlen

1kommentarer

När jag var ute med Gozzi för någon timme sedan så var det alldeles stilla och stjärnklart. Man ser en massa stjärnor och så när man kollat en stund så ser man mönster och stjärnbilder växa fram. Här i Sverige kan vi beskåda den Norra Stjärnhimlen. När jag var i mina unga år så kunde jag nästa alla stjärnbilder på himlen. Blev ikväll stående en stund för att betrakta Karlavagnen, så dök Kusken upp, där är ju Stora Hund och Orion,  Lilla och Stora Björn. Det är jobbigt att stå och kolla uppåt, man blir helt vimmelkantig, då är man tvungen att ta ner huvudet och då tappar man bort det man såg. Ska ta med en sovsäck ut och lägga mig nästa gång så jag kan leta upp resten av stjärnbilderna på himlen. Det som är lite roligt när man börjar kolla på stjärnorna och hittat en stjärnbild är hur de är delar av varandra. Många vet oftast hur Karlavagnen se ut och då brukar man också hitta Stora Björn eftersom den är en del av Karlavagnen och den är en del av en annan stjärnbild och så håller det på stjärna efter stjärna.



Oj då!
Nu blev klockan sådär mycket igen.
En mysig eftermiddag med Annelie och massor av gos
och så lite kvällsprat till många koppar med gott te.


Puss och kram
:-)

1 kommentarer

Sara

16 Mar 2010 08:23

Oj vad vi letade efter Karlavagnen när vi var i Guatemala. Trodde vi hittade den vid ett flertal tillfällen (att ligga i en hängmatta på ett tak är också en bra stjäntittarposition), men det var inte förrän vi var vakna tiiiidigt på morgonen som vi tror att vi faktiskt såg den äkta varan!



Kommentera

Publiceras ej