Sommartid

1kommentarer

Jag personligen gillar inte idèn om att låna ut en timme för att sommartiden ska gälla, ja jag vet att det blir ljusare på kvällen och det är ju skönt. Det blir liksom fel med min biologiska klocka som inte stämmer med den som jag ska rätta mig efter. Många märker inte av något, de bara flyttar fram sina urvisare och så var det inte mer med det.
Men så är det inte för mig.



Jag håller med bönderna som gjorde uppror när försök till sommartid gjordes 1916. det blev endast en sommar, sedan skulle det dröja till 1980 innan sommartiden testades igen. Det tog många år innan människor lärde sig att vrida klockan åt rätt håll. Många försovningar och andra tidsfel blev det. Men nu tror jag ingen har missat att klockan ska vridas fram när trädgårdsmöblerna ska ut och vridas tillbaka när trädgårdsmöblerna ska in.
Sedan 1996 har hela EU gemensam tid med början sista söndagen i mars och slutar sista söndagen i oktober.

Läste en rolig mening med anleding av när solen står som högst på himlen.
Tiden när solen står som högst variera någon minut pga jordens
elliptiska bana runt solen
och
jordaxelns lutning
och orternas longituder.

Ok, så var det med det!

Hoppas du ställde klockan rätt idag?
Om inte, ingen fara
glöm bara inte att du då ska vrida den två varv fram :)

:)




1 kommentarer

edinskan

28 Mar 2010 11:39

äntligen sommartider hejhej!!! härligt,kram

Kommentera

Publiceras ej