Är du en saltare?

6kommentarer

Många lever med sitt saltkar. Det saltas på maten innan man ens hunnit smaka om det behövs. Jag tror att många inte förstår hur farligt det är med för mycket saltande. Vi får i oss ca 10-12 g per dag och den mängd vi verkligen behöver är 1,5 g. Det rekommenderade intaget ligger på 5-6 g. Du kan sänka ditt blodtryck med 5 mm HG om du minskar ditt saltintag från tio till fem gram. Det är nästan samma effekt som en blodtryckstablett. Jag saltar nästan aldrig på mat eller andra produkter, men jag vet att saltintag kan vara högt för att någon annan saltat åt mig. Bröd, ost, frukostprodukter, såser och färdigrätter är typiska saltbomber. Ett sätt att bli av med saltet är att svettas, för när svetten tränger ut ur huden tar den med sig överflödigt natrium. Tyvärr är det mycket svårt att dra ner på saltet, men det finns knep om man är lite envis. Hur gott är det med ägg utan salt, man vänjer sig, jag lovar.
 
 
 
Trevlig dag!
Ön väntar på mig, men först en sväng under täcket ☀️🥂🎂

6 kommentarer

Ibod11

23 Jun 2018 17:37

Jag vet att du har helt rätt men jag älskar salt och så länge jag inte har värden som visar att det är något fel, så fortsätter jag salta. Sedan en av mina döttrar hade en jobbig ätstörning har jag bannlyst alla dieter eller förbud. Huvudsaken är att man äter och då gäller det mig också. Men jag har tät kontakt med vården och skulle de ge mig en hint om att jag måste tänka mig för så gör jag självklart det :D
Kram

Ibod11

23 Jun 2018 17:37

Jag vet att du har helt rätt men jag älskar salt och så länge jag inte har värden som visar att det är något fel, så fortsätter jag salta. Sedan en av mina döttrar hade en jobbig ätstörning har jag bannlyst alla dieter eller förbud. Huvudsaken är att man äter och då gäller det mig också. Men jag har tät kontakt med vården och skulle de ge mig en hint om att jag måste tänka mig för så gör jag självklart det :D
Kram

Ibod11

23 Jun 2018 17:37

Jag vet att du har helt rätt men jag älskar salt och så länge jag inte har värden som visar att det är något fel, så fortsätter jag salta. Sedan en av mina döttrar hade en jobbig ätstörning har jag bannlyst alla dieter eller förbud. Huvudsaken är att man äter och då gäller det mig också. Men jag har tät kontakt med vården och skulle de ge mig en hint om att jag måste tänka mig för så gör jag självklart det :D
Kram

Ibod11

23 Jun 2018 17:38

Hoppsan! Datorn var lite trög så det blev tre tryck innan det funkade och tydligen funkade det då väldigt bra ;) Ta gärna bort några om du vill.

Mia

24 Jun 2018 10:19

Nej, jag är ingen saltare, saltar sällan maten! Tror jag slutade med det när jag gick på Hälsohögskolan! Det är en vanesak om man saknar salt i maten eller ej. Numer tänker jag aldrig på det. I början saltade jag när jag hade gäster, men glömmer det numer. Väldigt sällan ber mig om salt vid matbordet!

Vi är vanedjur i mycket. :-)

Pernilla

25 Jun 2018 08:04

Är det samma sak med allt sorts salt? Jag smakar först och saltar om det behövs. Lagarnjag maten behövs det sällan. Jag gillar smaker och är maten rätt smaksatt, behövs inte salt.
/P

Kommentera

Publiceras ej