Brukare!

2kommentarer

Jag personligen tycker att det låter för jäkligt att använda ordet brukare till våra boende eller vårdtagare. Hur många brukare har ni? Vem har kommit på detta samlingsord för människor i behov av hjälp. Jag brukat säga att man inte ska dissa något om man inte kan hitta på något bättre alternativ själv. Men ni ska veta vad jag har funderat för att hitta ett bättre och mer passande ord stället för brukare. Patienterna finns på sjukhusen, kunderna i butiken, boende i hyreshusen, gäster på hotellen och klient är för formellt. Jag vet att det finns flera kommuner som tagit bort användningen av ordet brukare. Men vi i vår kommun har det kvar. Hoppas verkligen att jag en dag när jag minst annar det kommer på något mycket bättre ord. Tills dess så får jag helt enkelt vänja mig vid att sluta att använda ordet, brukare.
 
 
 
Då var det fredag igen!
Dags för jobbhelg 😷

2 kommentarer

Pernilla

24 Feb 2018 17:47

Jag håller med dej. Tycker att Brukare är Missbrukare, och då blir det så fel i min hjärna. Missbrukare och träffbrukare?
Vårdtagare är väl ett bra namn?

Jag har ju läst ikapp lite. Hur är det med halsen? Hoppas det är bättre, annars får du fortsätta att krya på dej.
/P

S (Ord2)

25 Feb 2018 04:47

Från engelskans "user" kanske? Men inom datavärlden översätts det ju oftast med "användare" vilket kan kännas lite mer neutralt, fast jag tycker fortfarande att det låter en aning stelt. Det jag verkligen ogillar är när man kallar personer som i praktiken har väldigt små möjligheter att råda över sin vård och sitt boende för "kunder" - en missnöjd kund kan enkelt gå vidare till nästa affär. Hoppas du blir den som kommer på den nya smarta benämningen! Kram!

Kommentera

Publiceras ej