Eldfast lera med spån!

2kommentarer

Idag har jag grejat lite med min vedspis. Lite i sänder. Dagen projekt har varit att lägga eldfast lera på den tunna gjutjärnsplåten i ugnstaket. Den eldfasta leran har två viktiga funktioner. Den gör att spisen värmer gämnare, samt  att den ska skydda den tunna gjutjärnsplåten från hetta. Allt fanns färdigt i en hink, endast en halv liter vatten behövde tillsättas. Detta skulle sedan röras ihop till en massa och placeras på ugnstaket inom en timme. När väl leran var blandad så gick det snabbt att lägga den på plats. För att vätskan i leran skulle dunsta snabbare skulle jag tända fem värmeljus i ugnen som utdrivare. Såg lite roligt ut då jag gick ut på min första inspektionsrunda och såg att det rök från spisen. Allt blev mycket bra, så nu sitte jag här och klappar mig på axeln nöjd och belåten. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ska bli så spännande att få spisen 
på plats i lilla stugan till hösten.
 
😄
 

2 kommentarer

S (Ord2)

26 Jul 2017 08:12

Ser ut att bli riktigt fint!
Kram!

Pernilla

27 Jul 2017 20:30

Tänk så gott det kommer knastra i spisen i höst och vinter. Så mysigt!
/P

Kommentera

Publiceras ej