Recept!

2kommentarer

Jag har haft förmånen att jobba tre nätter med en tjej som är från Polen. Det har varit mycket snack om mat i bilen mellan brukarnas besök om nätterna. Det är så roligt att få ta del av andras kulturers mat och hur den tillagas. Jag fick även smaka på lite olika rätter som hon tog med till mig  och allt var mycket gott. Ena natten så bjöds det på stekt panerad spetspaprika med fyllning, rödkålssallad, surkål med pasta och inlagd citronskivling. Natten innan så fick jag potatispaj med olika kryddor och vitlök, en potatisburjare panerad med sesamfrö och några raggmunkar, allt slank ner utan protest. När vi började prata om kroppkakor så nickade min jobbarkompis gillande att sådana brukade de också göra i Polen. Lite annorlunda fyllning bara enlig mig. Hon blev inte förvånade över min reaktion då hon berättade att de vita kroppkakornas fyllning bestod av jordgubbar, plommon eller enligt önskemål. Barnen älskar detta i Polen sa min jobbarkompis sedan och log. Detta måste jag naturligtvis testa för innan dess kan jag ju inte säga något. Massor av goda recept fick jag också ta del av, ska bli spännande att prova. Jag tror jag börjar med kroppkakorna. Hoppas vi ska jobba snart igen :-)
 
Det är inte jag som provsmakat svampen!
 
 
Ledig kväll med mina vänner
passar mycket fint efter jobbhelgen!
 
:-)

2 kommentarer

Gittan

13 Oct 2014 20:08

Härligt att smaka på olika saker och spännande med olika kulturer. Kramar.

Spanaren

14 Oct 2014 12:38

Ser att du blev glad av all denna mat för det blev dubbla inlägg idag. Låter gott men detta är ingenting för min dåliga mage och inte heller Proviva *ler* Kul med nya bekantskaper ... svar Ja ;.)
Ha en bra dag/kram

Kommentera

Publiceras ej