KA2:s Museum på Aspö!

1kommentarer

Barnbarnens Gammelfarfar som själv jobbat inom kustartilleriet innan han gick i pension har hela sommaren guidat på Kustartilleriet Regementes museum ute på Aspö. Massor av intressant historia fick till oss på Kjells sista guidning för året. Har ni planer att köra till Karlskrona nästa år så måste nu bara åka en tur med bilfärjan ut till Aspö för att besöka detta museum. Inträde 20 kr och för dessa pengar fick vi många timmars intressant visning av allt från kläder till små och stora kanoner. I ett av rummen hade de samlat överstar och andra högt uppsatta personer som blivit avmålade av olika konstnärer, där fanns också ett möblemang som hade räddats från tippen. Vilken tur säger jag bara att detta inte fick hända på så fina möbler. I ett annat rum fanns det kläder som blivit skänkta av olika personer. Kokvagnen tycket jag var mest intressant, sådan skulle jag gärna vilja ha på Öland med vedspis och allt. Intressant att se hur det kunde få plats med så mycket pryttlar på en så liten yta. Roligt att se hur barnbarnen andäktigt lyssnade och visa intresse för allt som berättades.
 

 

 
 

 
 

 

 
 
 
 
 
:-)
KA2 Aspö Museum,

1 kommentarer

AnnaKK

21 Aug 2014 08:42

Oj, vad där verkar finnas mycket "grejs"!!! 8-)

Maken och jag var på nåt militärt museum uppe i norrland häromåret. Letar febrilt i minnet efter vad platsen heter, men kommer inte på det just nu. Men även det på en ö iallafall - utanför Härnösand, om jag inte missminner mej alldeles...

Jag har tyvärr nästan bara odlat sådant i sommar som sjunger på sista versen redan nu... Lär väl bara ha några morötter också att kunna skörda lite längre fram - och potatis vid renoveringsobjektet (om det nu finns något under blasten???). Nästa år måste jag få ner mycket mer i jorden av sånt som varar typ fram till jul (om det är en lång mild höst!!), typ olika rotsaker. Fast rödbetor vet jag knappt om jag vågar mej på!? Köpte stora knippen färska såna i mataffären häromåret, och åt dem i stora mängder också då... JÄTTEGODA!!! Tills jag upptäckte att jag kissade "blod"!? Innan jag fattade att det berodde på rödbetorna, trodde jag ta mej sjutton att jag hade blivit allvarligt sjuk!! 8-X

Ha en fin-fin torsdag!! :-D

Kommentera

Publiceras ej