Jag är så duktig!

3kommentarer

Idag så ska jag trotsa jantelagen och klappa mig själv på axeln. Lite beröm så har på en onsdag kan väl inte skada. Jag vill ju naturligtvis inte bli tjatig så jag tänker inte räkna upp allt som jag gör eller har gjort för att förtjäna klappen och berömmet. Hörde på radion för någon vecka sedan om en kvinnan som skrivit in till ett program och undrat över var alla dåliga tankar om henne själv kom ifrån. Mannen som höll i programmet började med att säga "du äger dina tankar". Jag har tänkt mycket på det där programmet om hur lätt det är tänka negativa tankar om sig själv men även om andra. Det är mycket enklare att ge sig själv en känga än att säga något positivt. Oavsett så är det svårt att vara alla människor till lags. Är det 9 personer som tycker man gjort något bra och 1 som tycker att det var dåligt, nog tusan så är det den personens ord som väger tyngst, ändå så är det jag som gjorde valet vem jag ville lyssna på. 
 
 
 
Så nu klappar jag även dig på din axel,
för allt bra som du gör :-)
 

3 kommentarer

S

23 Apr 2014 11:38

Klapp på axeln tillbaka! :)

Här följer mina helt ovetenskapliga tankar ;) - vi är en mycket social art. Visst finns det individer som helst bor ensamma i en liten stuga på Grönland, men de allra flesta av oss klumpar ihop oss, åtminstone en stor del av tiden. Ska man bo i ett samhälle är det faktiskt grymt viktigt vad andra tycker och tänker om oss. Reta upp fel person och vips blir vi utkastade från byn och får klara oss helt ensamma bland vilda djur i djungeln. I många skeden både har det varit och är fortfarande farligt att hamna utanför, vare sig man är rädd för att stöta sig med mamma eller chefen eller försäkringskassan eller Putin. Så jag tänker att vi inte ska vara för hårda mot oss själva om vi är hårda mot oss själva ;) - våra känselspröt försöker hjälpa oss att överleva, de är bara inte alltid så bra på att skilja mellan verkliga och inbillade faror. Vi kanske får klappa dem lite snällt och säga "tack för varningen, men det finns inget objektivt som tyder på att jag jobbar sämre än någon annan här på kontoret, så gå ni och lägg er små känselspröt medan jag tar en glass i solen". Haha, kanske tänker jag helt fel men det är en kul tanke.

Ha en bra onsdag!
Kram!

Synskadad fyrabarnsmamma

23 Apr 2014 15:56

Oj! Vilket fint inlägg...
Du har så rätt i det du skriver håller med helt och hållet
Sådana här texter/ord får man aldrig nog av att höra och man behöver få dem oftare till sig
Jag tror mycket på tankens kraft och den har större inverkan än vad vi tror
Tack för att du delade med dig av denna fina och innehållsrika orden :)
En stor klapp på axeln till dig fina du
En massa kramar till dig

Spanaren

24 Apr 2014 08:57

Så vacker bild!
En enda positiv tanke kan vända många negativa tankar också *ler*
/kram

Kommentera

Publiceras ej